Máte namířeno do Prahy a plánujete, jak svůj čas bezezbytku využít? Ubytujte se v pohodlí ubytovny Praha na Černém Mostě, kde je klid, a jste stranou od rušného centra zaplněného turisty. Ti totiž míří hlavně na Pražský hrad, k Orloji, a na Karlův most. Když už jsme téma mostů nakousli, mohli bychom jim věnovat trochu pozornosti. Jistě si i vy nenecháte ujít příležitost se po některém z nich projít. Stojí to za to, a v Praze zvlášť.
Praha město mostů
Kdyby se Karel Zich a Lenka Filipová ve své písni „Mosty“ orientovali na Prahu, jistě by bylo o čem zpívat. Oba aktéři pochopitelně vyjadřovali pomyslné mosty, spojující lidské osudy a touhy, ovšem v Praze by se textaři písní mohli inspirovat konstrukcemi, které představují vrchol stavitelského umění.
Kdybyste si dali tu práci a prošli město křížem krážem, napočítáte tu celkem přes sedm set mostů silničních, železničních, tunelů pro metro, lávek pro pěší a cyklisty, a to jak ty nejmodernější, staré jen několik měsíců, až po ty nejstarší, jako je např. Karlův most ze 14. století.
Návštěvníky Prahy pochopitelně nejvíce zajímají mostní konstrukce, jež přepažují řeku Vltavu, a jejichž délka přesahuje sto metrů. Nejkrásnějšího pohledu na celou kaskádu těch nejpůsobivějších staveb přes Vltavu si můžete dopřát buď z horního patra zámeckých schodů k Pražskému hradu, anebo od letenské pláně z Letenských sadů.
Nejvýznamnější mosty v Praze
Karlův most – bezesporu nejvýznamnější kamennou mostní stavbou je středověký klenot stavitele Petra Parléře. Významu Karlova mostu se vyrovná snad jen kamenný most v Písku, stavěný přibližně ve stejné době. Obě stavby také zvládly ustát ničivé povodně, v roce 2002 je obtékala voda až těsně pod samotnou klenbu pilířů. Je až s podivem, že takový tlak vody dílo středověkých mistrů vydrželo téměř bez následků.
Barrandovský most – ačkoli jej přímo z centra nespatříte, je to nejvýznamnější mostní konstrukce v celém Česku. Je to zároveň nejvíce vytížená dopravní tepna v naší zemi, projede tudy každý den přibližně 140 tisíc automobilů. Kdyby musel být most náhle uzavřen (třeba kvůli anonymnímu telefonátu o umístění nálože), vyvolalo by to dlouhé dopravní kolony po celé Praze a následné zhroucení dopravy na mnoho hodin. Tato významná dopravní spojka byla budována v letech 1978 – 1988.